Rubriky
Novinka

Rádlo přišlo o pozemek i peníze

Prohlášení

V posledních dnech se po naší obci šíří různé teorie, které nám vkládají do úst věci, které jsme nikdy netvrdili, připisují nám aktivity, které nejsou naším dílem, snaží se nás očernit a dehonestovat, dělají z nás zákeřné záškodníky apod. Ano, něco podobného jsme čekali, i když ne v takové míře. Tak tedy, abychom věci uvedli na pravou míru, budeme se snažit podrobně vysvětlit náš pohled na problematiku prodeje obecních pozemků v uplynulém volebním období a vyjádřit tak nesouhlas s konkrétními postupy při nakládání s obecním majetkem. Jedná se však o konstruktivní kritiku založenou na důkazech.

Distancujeme se od podvodných profilů na facebooku, a neztotožňujeme se s jejich interpretací prodeje obecních pozemků zastupitelům, konkrétně panu Brandovi, a proto podáváme podrobné vysvětlení, jak na celou záležitost nahlížíme.


Levný prodej zastupiteli

Pro začátek uvedeme některá základní fakta a zákonnou úpravu vyplývající zejména ze zákona o obcích:

Obec je vlastníkem několika pozemků, které jsou vhodné k zastavění. Pokud se pozemky dosud v územním plánu nenacházejí v zastavěném území, může je obec zahrnout do zastavitelného území a určit kategorii staveb, které zde mohou být umístěny. Jedná se např. o stavby pro bydlení, nebo občanskou vybavenost a nově také pro rekreaci. Pokud si někdo zažádá o prodej obecního pozemku, jeho žádost se projedná v zastupitelstvu a poté zastupitelstvo schválí prodej včetně ceny stanovené znaleckým posudkem.

Obec má za úkol pečovat o všestranný rozvoj svého území, o potřeby svých občanů a o ochranu veřejného zájmu. Svůj majetek tak musí využívat účelně a hospodárně v souladu se zájmy obce a úkoly, které pro ně vyplývají ze zákona.

Obec nemůže cenu svého pozemku stanovit libovolně. Obec musí prodat svůj majetek za cenu, která je v daném místě a čase obvyklá(tj. zásadně za tržní cenu). Pokud prodává za nižší než obvyklou cenu, musí tuto odchylku zdůvodnit (zdůvodňovat naopak nemusí, pokud prodávají za vyšší cenu). Pokud cenu nezdůvodní, bude uzavřená smlouva od počátku neplatná. Co je to obvyklá cena, stanoví v § 2 odst. 2 zákon č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku. Jde o cenu, za kterou se za stejný, popř. obdobný majetek nebo za stejné nebo obdobné služby platí v obvyklém obchodním styku v tuzemsku ke dni ocenění. To znamená, že jde o průměrnou cenu, za niž lze v dané oblasti pozemek reálně koupit. Jako podklad pro určení ceny mohou, ale nemusí, sloužit cenové mapy.

Obec neporuší svou povinnost pečovat o rozvoj majetku, jestliže s ním nakládá při sledování jiného důležitého zájmu – ten ale musí řádně odůvodnit. „Jiným důležitým zájmem“ je myšlen jiný zájem než získat ekonomicky nejvýhodnější plnění.

Obec se tak například může rozhodnout, že nemovitost, kterou vlastní, prodá za zvýhodněnou cenu pro zřízení stavby veřejně prospěšné (domova pro seniory, hospic apod.). Může dotovat např. zasíťování a výstavbu příjezdové cesty k této stavbě ze svého rozpočtu, což nelze v takovém případě považovat za nehospodárné. A to ani v případě, kdy měla možnost nemovitost využít ekonomicky výhodněji (třeba prodat pozemek za tržní cenu k umístění stavby pro bydlení). Toto nakládání musí však řádně odůvodnit.

Nyní se vraťme ke konkrétnímu pozemku, na kterém dnes stojí Sudbury škola. Jedná se o původní pozemek p. č. 990 v k. ú. Rádlo o výměře 10 836 m2, trvalý travní porost, který obec nabyla smlouvou o bezúplatném převodu pozemků ze dne 13. 11. 2003 od Pozemkového fondu ČR (kopii smlouvy můžeme poskytnout k nahlédnutí). Pozemek byl touto smlouvou převeden bezúplatně s ohledem na to, že bude určen k zastavění veřejně prospěšnou stavbou nebo stavbou pro bydlení.

Veřejně prospěšnou stavbou se ve smyslu stavebního zákona rozumí stavba k rozvoji nebo ochraně území obce, vymezená v územně plánovací dokumentaci (územní plán) a stavby a zařízení s ní související nebo podmiňující její realizaci.

Před dalším čtením je důležité si zapamatovat, že na základě údajů z Veřejného spolkového rejstříku má Spolek pro rozvoj svobodného vzdělávání pouze jediného člena a zároveň předsedu spolku, pana Ing. Pavla Brandu, Ph.D., který zastupuje spolek ve všech věcech samostatně.

V územním plánu obce z roku 2012 https://www.radlo.cz/urad-73/uredni-deska/aktualni-uzemni-plan-obce-radlo-1043.html?ftresult=%C3%BAzemn%C3%AD+pl%C3%A1n je tato plocha, označená jako OV.2, určená k zastavění stavbou občanské vybavenosti s využitím – domov důchodců, hospic nebo dům s pečovatelskou službou.

Kupní smlouvou ze dne 15. 1. 2019 byla část tohoto pozemku o výměře 2018 m2 převedena Spolku pro rozvoj svobodného vzdělávání, zastoupeného panem Brandou, jediným členem rady spolku, a to za cenu obvyklou 393 510,- Kč, stanovenou znaleckým posudkem č. 269-24/2017. Prodej pozemku byl s předstihem odsouhlasen zastupitelstvem dne 17. 12. 2018 https://www.radlo.cz/urad-73/uredni-deska/usneseni-z-jednani-12-zo-17122018-1775.html?ftresult=17.12.2018

Všichni si dokážeme spočítat, že cena 195,- Kč/m2 není cenou obvyklou. Znalecký posudek nemáme k dispozici, ale je zřejmé, že nevycházel z reálných cen podobných nemovitostí. Kdyby obec prodej pozemku pro stavbu za zvýhodněnou cenu řádně zdůvodnila a tímto způsobem i nechala schválit v zastupitelstvu, bylo by alespoň zřejmé, že si pevně stojí za původním záměrem umístit zde stavbu občanské vybavenosti. Na to, jak je projekt Svobodného vzdělávání obecně prospěšný obyvatelům Rádla, si každý musí udělat názor sám.

Znepokojivá je i jiná skutečnost, a to, že obec jako prodávající za zvýhodněnou cenu pro realizaci stavby občanské vybavenosti, nezatížila předmětný pozemek žádným předkupním právem pro případ, že by se Spolek pro rozvoj svobodného vzdělávání chtěl v budoucnu nemovitost převést na někoho jiného, případně ji využívat jiným způsobem než veřejně prospěšným. Toto není ve smlouvě nijak ošetřeno, právě naopak. Citace 4. článku smlouvy: „Prodávající (obec) prohlašuje, že na převáděné nemovité věci neváznou žádné dluhy, věcná břemena, ani jiné právní závady a že mu nejsou známy žádné okolnosti, které by se mohly v budoucnosti dotknout vlastnického práva kupujících k této nemovitosti a že jeho smluvní volnost není ničím omezena…“. Tímto smluvním ujednáním se obec vzdala možnosti rozhodovat a ovlivnit způsob, jak bude dále pozemek využíván, případně převáděn na další osoby.

Dále nás zajímá, co bude dál s pozemky p.č. 990/1 a 990/3, které zůstávají po rozdělení původního více než hektarového pozemku. Bude se zde realizovat původní záměr domova důchodců, hospice nebo domu s pečovatelskou službou? Nebo si bude spolek kupovat další části pro rozšíření zázemí ke škole? A za jakých podmínek? Chceme být u toho nejen jako pozorovatelé z řad občanů, ale jako zastupitelé aktivně se podílející na rozhodování.

V našem programu uvádíme „už žádné potutelné rozprodávání pozemků za výhodné ceny“, za což nás někteří nařkli z nepravdivého osočování názorových oponentů, ze lží apod. Nezbývá, než vyjít s celou záležitostí na světlo a být velice konkrétní.


Kouzlo s (ne)stavebním pozemkem

Níže jsou uvedena pouze fakta, jak šla v čase. Názor si k tomuto může udělat každý sám.

Pozemky p. č. 2021 o výměře 406 m2, ostatní plocha, a p. č. 2078 o výměře 268 m2, zbořeniště, oba v k. ú. Rádlo https://sgi-nahlizenidokn.cuzk.cz/marushka/default.aspx?themeid=3&&MarQueryId=D6B992BE&MarQParam0=48320296010&MarQParamCount=1&MarWindowName=Marushka

Kupní smlouva ze dne 20. 4. 2021 mezi prodávajícím Obcí Rádlo a mimo jiné kupujícím Ing. Miroslavem Šikolou. Kupní cena 48 530,- Kč byla stanovena jako cena obvyklá znaleckým posudkem č. 385-7/2021 – to je. 72,- Kč/m2. Prodej pozemků byl schválen na zastupitelstvu 12. 4. 2021 https://www.radlo.cz/urad-73/uredni-deska/usneseni-z-3jednani-zo-1242021-2117.html?ftresult=usnesen%C3%AD

Návrh změny č. 1 územního plánu, zveřejněný dne 12. 8. 2022 na Úřední desce https://www.radlo.cz/urad-73/uredni-deska/navrh-zmeny-c-1-uzemniho-planu-radlo-2297.html?ftresult=%C3%BAzemn%C3%AD+pl%C3%A1n

Předmětné pozemky byly zařazeny do zastavitelných a zastavěných ploch nově v kategorii „plochy rekreace“, označeno jako RI.2.


Obecní nákup,
tentokrát za normální cenu

Na 6. jednání zastupitelstva obce konaného dne 3. 6. 2020 https://www.radlo.cz/urad-73/uredni-deska/usneseni-z-6jednani-zo-362020-1996.html?ftresult=usnesen%C3%AD byla v usnesení č. 39/2020 schválena smlouva na nákup pozemků p. č. 56 o výměře 176 m2 zahrada, p. č. 57 o výměře 188 m2 zastavěná plocha a nádvoří, jehož součástí je stavba bez č. p./č. e. zemědělská stavba, p. č. 164 o výměře 1266 m2 trvalý travní porost, p. č. 165 o výměře 632 m2 ostatní plocha (manipulační plocha), vše v k. ú. Rádlo. Celková výměra pozemků činí 2.262 m2. https://sgi-nahlizenidokn.cuzk.cz/marushka/default.aspx?themeid=3&&MarQueryId=2EDA9E08&MarQParam0=1245284504&MarQParamCount=1&MarWindowName=Marushka

Kupní cena 3 506 100,- Kč, to je 1 550,- Kč/m2.

Obecní prodej pozemku spolku pana Brandy a obecní nákup pozemku vedle hasičárny od sebe dělí rok a půl a cca 2 500 000,- Kč (dle odhadu cen pozemků v daném roce).

Výše uvedené pozemky tvoří zázemí k hasičské zbrojnici a navíc navazují na obecní pozemky v časti Prostřední Ves a nyní tak tvoří jednotný celek. Jejich nákup považujeme za správné rozhodnutí obce.

Nákup pozemků kolem hasičské zbrojnice rovněž nepovažujeme za předražený. Dle naší zkušenosti a pozorování prodejů pozemků na Rádle můžeme říct, že tato cena se opravdu pohybuje na úrovni tržní ceny pozemků v naší obci, tedy ceny obvyklé. Její výše však ukazuje kontrast cen, za které je obec ochotna prodat x nakoupit pozemky.

Je velmi těžké na toto téma poukázat, aniž bychom se někoho osobně dotkli. Obecná rovina při zmínění tohoto problému vyvolává jen řadu otázek a rozhořčených připomínek, jak jsme si mohli dovolit osočovat představitele obce. Ale sami si položte otázku, jak vyřešit problém, když ho řádně nepojmenujeme? Chceme za tím udělat tlustou čárou právě při těchto volbách, aby se taková situace již neopakovala.

Jde nám o to otevřít veřejnosti problematiku prodeje obecních pozemků a nabídnout jim možnost zvolit si tentokrát zastupitelstvo z více stran, kde konkurence a dvojí pohled na věc zajistí přirozenou kontrolu nad správou majetku obce a do značné míry ovlivní možnost zvýhodnit při prodeji kohokoliv, ať už je zastupitelem z jedné či druhé strany, nebo řadovým občanem.

Pozn.:
Zdrojem všech osobních údajů jsou veřejně přístupné internetové stránky obce Rádlo https://www.radlo.cz/

Katastru nemovitostí https://nahlizenidokn.cuzk.cz/

Veřejného rejstříku a Sbírky listin https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik

Kopie smluv, které máme k dispozici, lze získat po podání žádosti na Katastrálním úřadě v Jablonci nad Nisou, a to při zachování všech náležitostí GDPR